Головне досягнення голландського мистецтва XVIII в.-в станкового
живопису. Людина і природа були об'єктами спостереження та зображення
голландських художників. Працьовитість, старанність, любов до порядку і
чистоти знайшли відображення в картинах, що зображують голландський
побут. Побутова живопис стає одним з провідних жанрів, творці якого в
історії отримали найменування «малих голландців», чи то за
невибагливість сюжетів, чи то через малих розмірів картин, а може бути, і
за те, і за інше. Голландці хотіли бачити в картинах весь різноманітний
світ. Звідси широкий діапазон живопису цього століття, «вузька
спеціалізація» по окремих видах тематики: портрет і пейзаж, натюрморт і
анімалістичні жанр. Була навіть спеціалізація усередині жанру: вечірні
та нічні пейзажі (Арт ван дер Нер), «нічні пожежі» (екберт ван дер Пул),
пейзажі зимові (Авер-камп), кораблі на рейді (Я. Порселліс), рівнинний
пейзаж (Ф. Конінк); натюрморти - «сніданки» (П. Клас і В. Хеда) або
зображення квітів і фруктів (Б. ван дер Аст, Я. ван Хейсум), церковні
інтер'єри (А. де Лорм) і пр. Живопис на євангельські та біблійні сюжети
представлена ??також, але далеко не в такому обсязі, як в інших країнах,
так само як і антична міфологія. У Голландії ніколи не було зв'язків з
Італією і класичне мистецтво не відігравало такої ролі, як у Фландрії.
Оволодіння реалістичними тенденціями, додавання певного кола тем,
диференціація жанрів як єдиний процес знаходять завершення до 20-х років
XVII ст. Але в якому б жанрі не працювали голландські майстри, скрізь
вони знаходять поетичну красу в повсякденному, вміють одухотворити й
підняти світ матеріальних речей.
Історію голландського живопису XVII в. прекрасно демонструє еволюція творчості одного з найбільших портретистів Голландії Франса Халса (близько 1580-1666). У 10-30-х роках Халс багато працює в жанрі групового портрета. Це в основному зображення стрілецьких гільдій - корпорацій офіцерів для оборони та охорони міст. Бюргери хотіли бути увічненими на полотні, вони вносили певний внесок за право бути зображеними, і художник зобов'язаний був пам'ятати про рівне увазі до кожної моделі. Але не портретна схожість полонить нас у цих творах Халса. У них виражені ідеали молодої республіки, почуття свободи, рівноправності, товариства. З полотен цих років дивляться життєрадісні, енергійні, заповзятливі люди, впевнені в своїх силах і в завтрашньому дні («Стрілецька гільдія св. Адріана», 1627 і 1633; «Стрілецька гільдія св. Георгія», 1627). Халі зображує їх зазвичай у товариській гулянці, у веселому застілля. Великі розміри композиції, витягнутої по горизонталі, широке впевнене лист, інтенсивні, насичені кольори (жовтий, червоний, синій і т. д.) створюють монументальний характер зображення. Художник виступає історіографом цілої епохи.
Історію голландського живопису XVII в. прекрасно демонструє еволюція творчості одного з найбільших портретистів Голландії Франса Халса (близько 1580-1666). У 10-30-х роках Халс багато працює в жанрі групового портрета. Це в основному зображення стрілецьких гільдій - корпорацій офіцерів для оборони та охорони міст. Бюргери хотіли бути увічненими на полотні, вони вносили певний внесок за право бути зображеними, і художник зобов'язаний був пам'ятати про рівне увазі до кожної моделі. Але не портретна схожість полонить нас у цих творах Халса. У них виражені ідеали молодої республіки, почуття свободи, рівноправності, товариства. З полотен цих років дивляться життєрадісні, енергійні, заповзятливі люди, впевнені в своїх силах і в завтрашньому дні («Стрілецька гільдія св. Адріана», 1627 і 1633; «Стрілецька гільдія св. Георгія», 1627). Халі зображує їх зазвичай у товариській гулянці, у веселому застілля. Великі розміри композиції, витягнутої по горизонталі, широке впевнене лист, інтенсивні, насичені кольори (жовтий, червоний, синій і т. д.) створюють монументальний характер зображення. Художник виступає історіографом цілої епохи.
Немає коментарів:
Дописати коментар